Ha egy logó jól van megtervezve akkor azt bárhol és bármikor felfogod ismerni, betudod vele azonosítani az adott márkát/vállalkozást, azonban sajnos ez sok esetben nem olyan egyszerű mint, ahogyan hangzik.
Ebben a cikkben bemutatom azokat a tulajdonságokat, amelyek alapján azonnal felismerhető lesz számodra egy profi, és tökéletesen használható logó, amikor meglátod.
1. Egyszerűség
Szokták mondani, hogy “egyszerű, de nagyszerű”. A logónál is pontosan érvényes ez a mondás, ugyanis az egyszerű logókat az emberek jobban megtudják jegyezni, a későbbiekben is emlékezni fognak rá. A bonyolultabb elemeket tartalmazó logók sokszor nem tudják átadni az adott vállalkozás üzenetét.
A legegyszerűbb logó, amivel ezt belehet mutatni, az a Nike logója. Az egész egy egyszerű alakzat, ami még színhez sincs kötve.
Emellett említhetnénk még a sok szöveges logót pl. Sony, Nasa, Asus stb. logóit is amik egy egyszerű szövegből állnak, ami tükrözi a cég stílusát. Azonban erről majd később most foglalkozzunk egy fontosabb dologgal, a színekkel.
2. Megfelelő színhasználat
A legfontosabb:
A logónak egy színben is jól kell kinéznie!
Persze ez felhasználási terület függő, mert ha csak weben vagy csak kijelzőkön jelenik meg, akkor bármennyire színes is lesz, akkor is megfelelő lehet.
Viszont saját tapasztalatom alapján maximum 3-4 színt javasolnék.
A másik a színek párosítása, az első dolog ami ismét előkerül, hogy hol fog megjelenni és hány változat kell majd, ez alatt azt értjük, hogy egy teljesen világos logó szinte észrevehetetlen lesz fehér háttérben, ezért oda garantáltan sötétebb árnyalatú színek kellenek majd, de legalább egy középtartományból választott.
A színeknél még az is nyitott kérdés, hogy mit akarunk vele átadni pl. egy mese logója garantáltan színes lesz, de mondjuk ennek erős ellenpéldája egy temetkezési vállalkozás, ahol a színek beszűkülnek szinte a fekete/fehér és árnyalataira.
Színes logóra példa.
Forrás: Google
3. A megfelelő betűtípus
Ha az adott logó tartalmaz valamilyen szöveges elemet, akkor előjön a kérdés, hogy milyen stílusban lesz tökéletesen működőképes.
A legjobb ebben az esetben, ha tudjuk a megfelelő stílust amit képviselni szeretnénk, mivel vannak “ökölszabályok” itt is amiket alkalmazhatunk (például a talpas betűtípusok komolyságot sugallnak vagyis megfelelő például egy ügyvédi irodának)
Ezektől az íratlan szabályoktól az esetek többségében nem jó eltérni.
Azt még hozzátenném, ha csak szöveges a logónk, akkor szerintem jobban járunk, ha mi rakjuk össze a szöveget főleg ilyen 3-6 betűs logóknál, mert oda könnyen be tudjuk csalni azt is, hogy mivel foglalkozik a cég.
Rossz betűtípus/stílus választás példája.
Forrás: Google
4. Egyediség
Az összes dolog között talán a legfontosabb az egyediség, azaz a lerágott csontok elkerülése pl. ívet használó logók, stilizált ember vagy már befutott betűtípussal készített logók másolatai.
Stilizált embereket használó logók
Forrás: Google
5. Összegzés
A megfelelő logó egyszerű, de sokat mondó még akár egy színben is, amely megfelelően illeszkedik a kontextusba minden esetben és ami a legfontosabb, hogy egyedi és sugallja a cég foglalkozását.
Ha a fenti mondatot sikerül betartanunk, akkor garantáltan időtálló logót kapunk majd, viszont lesznek esetek amikor szükség lesz a kompromisszumra.
Ekkor nincs mit tenni el kell térni az alapszabályoktól, viszont mielőtt neki ugrunk a logókészítésnek mindig vegyük figyelembe a fentebb említett szabályokat!
Javasolt továbbá az is, hogy kezdő vállalkozásoknak mindenképp kombinált logója legyen, ami tartalmaz szöveges és valamilyen ikonos részt is, mert ott nem fog tudatosulni az embereknek egyből, hogy kik vagyunk és mit csinálunk.
Ha a logó készítéssel kapcsolatosan bármilyen kérdésed lenne, akkor vedd fel velem a kapcsolatot.